Langkah/Masa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan |
Set Induksi (5 Minit) | Contoh Soalan 1.Apakah nama burung ini? Jawapan murid -Merak -Gagak 2.Pernahkah kamu melihat burung ini? Jawapan murid -Gagak – hutan -Merak – Zoo 3.Burung apakah yang sering dikaitkan dengan cerita cerita teladan kanak kanak | Guru mempamerkan gambar merak dan gagak kepada murid di papan tulis Guru mengajukan soalan umum kepada pelajar Guru mengaitkan gambar yang di tunjukkan dengan pelajaran hari ini | |
Langkah 1 (15 minit) | Petikan Teks Si Merak dan Sigagak Lihat Lampiran | Guru meminta ketua kumpulan mengambil petikan teks dan membahagikan kepada ahli kumpulan Guru meminta pelajar mendengar dan meneliti cara guru membaca petikan teks Guru memilih murid secara rawak untuk membaca petikan teks dengan sebutan dan intonasi yang betul. | Petikan |
Langkah 2 (15 minit) | Pemahaman / Perbincangan Petikan Cerita | Guru meminta wakil setiap kumpulan menyampaikan semula cerita yang didengar secara bergilir gilir menyambung cerita yang diperdengarkan oleh kumpulan lain. Kumpulan lain juga diminta membantu rakan bercerita | -menjana idea -Verbal Linguistik |
Langkah 3 (10 Minit) | Tatabahasa Kad Perkataan | Guru memilih murid secara rawak untuk melengkapkan maklumat di papan tulis dengan menggunakan kad perkataan yang disediakan. | Lampiran 2 |
Langkah 4 (10 minit) | Perbincangan ayat Menyusun cerita | Secara berkumpulan murid dibekalkan lembaran kerja. Secara berkumpulan murid diminta menyusun ayat tunggal tersebut supaya menjadi urutan cerita yang betul Setiap kumpulan akan membentangkan hasil kerja mereka | Lampiran 3 |
Penutup (5 Minit) | 1. Rumusan isi pelajaran 2. Penerapan nilai-nilai murni -Kita janganlah terlalu sombong -Kita janganlah bersikap meninggi diri 3. Nyanyian lagu 'Bangau Oh Bangau' | 1.Guru membuat rumusan pelajaran bersama murid dengan mengimbas kembali pelajaran yang telah dipelajari. 2. Guru dan murid bersoal jawab 3. Guru menerapkan nilai-nilai murni yang telah mereka perolehi berdasarkan cerita 4. Guru menampalkan lirik lagu 'Bangau Oh Bangau di hadapan kelas. 5. Guru meminta murid-murid menyanyi bersama-sama lagu 'Bangau Oh Bangau' dengan iringan muzik. | BBM Papan lirik lagu 'Bangau Oh Bangau' Kecerdasan pelbagai Muzik Kinestetik 3. Teknik - Soal jawab |
Aktiviti
Subscribe to:
Posts (Atom)